به نام فوتبال، به کام بانک ها

به گزارش مینی نت، صادق درودگر، رییس سازمان اقتصادی فوتبال درباره اینکه چرا برای کارت هواداری تیم های ملی از بانک ها طرح خواسته اند می گوید: ما برای صدور کارت هواداری طرحی نداریم، ناچاریم از بانک ها کمک بگیریم.

به نام فوتبال، به کام بانک ها

خاطره تلخ سپردن کارت هواداری به موسسات اقتصادی تکرار می شود؟

به نام فوتبال، به کام بانک ها

درودگر: ما طرحی نداریم، ناچاریم از بانک ها کمک بگیریم

بهناز میرمطهریان ، سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال فراخوانی برای صدور کارت های هواداری تیم های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی صادر کرده است. فراخوانی که طی آن از کلیه بانک های عامل دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دعوت کرده تا طرح پیشنهادی خود را برای صدور این کارت های هواداری ارائه دهند.

این طرح به نوعی خاطره تلخ مداخله یکی از موسسه های بانکی در صدور کارت های هواداری برای دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را زنده کرده است. اتفاقی که دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را به شدت در این زمینه متضرر کرد و حالا فراخوان فدراسیون فوتبال این تصور را به وجود می آورد که آن تجربه در حال تکرار شدن است.

هرچند فدراسیون فوتبال در فراخوان خود به این نکته تأکید داشته که بانک باید شرایط بهره مندی هواداران از تخفیف های بانکی و فروشگاهی را فراهم کند اما در نهایت این بانک است که طرح اصلی کار را ارائه می کند و طبیعی است بیشتر سود طرح متعلق به بانک باشد.

صادق درودگر، رییس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال در این رابطه می گوید: ما به همکاری با بانک ها نیاز داریم تا هم طرح صدور این کارت های هواداری را به ما ارائه کنند و هم از درگاه بانکی آن ها استفاده کنیم. با این حال اما قطعاً این را در نظر داریم که فدراسیون فوتبال در این زمینه مختار به انتخاب است و اجازه نمی دهیم که حقی از فدراسیون فوتبال ضایع شود.

سوال مهم تری که از درودگر باید پرسید این است که بهتر نیست به جای فراخوان بانک ها، فراخوان برای ارائه بهترین طرح از سوی خود هواداران ارائه شود تا فدراسیون فوتبال همچنان سود بیشتر را ببرد؟

موضوع بانک ها در طرح صدور کارت هواداری حالا همان مانع اصلی بر سر راه موفقیت طرحی است که فدراسیون فوتبال به دنبال اجرای آن است.

نمونه تفاوت در شیوه کار بین زمانی که موضوع صدور کارت هواداری باشگاه یا فدراسیون باشد با زمانی که موضوع در دست بانک ها قرار بگیرد را می توان در دوره زمانی متفاوت در باشگاه پرسپولیس مشاهده کرد. زمانی که باشگاه پرسپولیس اقدام به صدور کارت هواداری برای هواداران خود کرد و زمانی که اجرای این طرح به دست یکی از موسسات اقتصادی سپرده شد.

محمد رویانیان به عنوان مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس که در دوره صدور کارت های هواداری مدیریت این باشگاه را بر عهده داشت و بعد از آن شاهد فرآیند صدور کارت ها از سوی موسسه اقتصادی بود، درباره تصمیم فدراسیون برای اجرای این طرح توضیح می دهد: محور صدور کارت هواداری باید باشگاه یا فدراسیون فوتبال باشد اما در فراخوانی که فدراسیون فوتبال داده، گویا موضوع بانک است. هوادار دلش می خواهد به تیم ملی کمک کند. این در حالی است که در این شرایط در بانک رسوب اقتصادی ایجاد می شود و درصد خیلی کمی از کمک ها به تیم ملی می رسد. در واقع این بانک است که درآمد حاصل از فروش کارت های هواداری را مال خود می کند و درصدی از این درآمد را به تیم ملی و فدراسیون فوتبال می دهد.

رویانیان معتقد است: علت اینکه شاهد چنین اتفاقی در فدراسیون فوتبال هستیم، این است که فدراسیون پرتال ندارد، طرح ندارد، نرم افزار ندارد. به همین خاطر می خواهد بانک ها طرح ارائه کنند. در حالی که اگر خودشان این طرح را ارائه می دادند، این فدراسیون بود که تصمیم می گرفت درصدی از درآمد را به بانک بدهد و سود بیشتری ببرد. الان بانک عامل هست اما درست این بود که فدراسیون فوتبال به بانک عاملیت بدهد.

مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس می گوید: ارتباط اقتصادی همیشه قوی تر از ارتباط اجتماعی و فرهنگی است. ما نباید اجازه بدهیم که بانک ها ارتباط بین مردم و تیم ملی را تحت الشعاع قرار بدهند و مردم ندانند که پول شان به دست تیم ملی رسیده است یا نه؟

صادق درودگر البته به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارد که فدراسیون فوتبال در این ماجرا متضرر خواهد شد. او تأکید دارد که فدراسیون همه اختیارات را در دست می گیرد و حتی اگر طرح مال خودش نباشد، می تواند در موضوع کار قرار داشته باشد.

در این وضعیت شاید تنها راهی که می تواند به برطرف شدن ابهامات هواداران و همکاری شان در بحث کارت های هواداری تیم ملی از همین ابتدای راه کمک کند، شفافیت سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال از همان گام اول است. از همان زمان که بانک مورد نظر انتخاب می شود، هواداران باید در جریان معیارهای انتخاب و طرح ارائه شده از سوی بانک ها قرار بگیرند و بعد از آن هم روندی که پول های واریزی آن ها طی می کند تا صرف تیم ملی شود، در ویترین شفافی قرار بگیرد.

این همان روندی است که تا کنون در فدراسیون فوتبال حاکم نبوده است. چه در زمان انتخاب شرکت طرف قرارداد برای دریافت تبلیغات محیطی و چه انتخاب های دیگری از این دست، هرگز با شفافیت کافی انجام نشده است اما این بار هواداران نقش اصلی را در این پروسه ایفا می کنند و حق دارند در جریان همه مراحل کار و دلایل انتخاب ها باشند.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 319

به "به نام فوتبال، به کام بانک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به نام فوتبال، به کام بانک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید