ایجاد امکانات گردشگری برای شهر زیرزمینی سامن

به گزارش مینی نت، شهر زیر زمینی سامن

شهر زیر زمینی سامن دارای ظرفیت بسیار بالایی جهت رونق اقتصادی و جذب گردشگر در منطقه سامن و همدان می باشد. البته که این مکان نیاز به زیر ساخت های مناسبی برای ورود گردشگران خواهد داشت. شهر زیر زمینی سامن که در شهری به همین نام در جنوب غربی ملایر در استان همدان واقع شده است. این بنای تاریخی که در سال 1387 در لیست آثار ملی ثبت شده است، در طی حفاری هایی که از طریق شرکت مخابرات برای خطوط فیبر نوری در حال انجام بود به صورت اتفاقی کشف گشت. با خبرنگاران همراه شوید تا در مورد این مطلب بیشتر بدانیم.

ایجاد امکانات گردشگری برای شهر زیرزمینی سامن

هسته مرکزی شهر را باستان شناسان حدس می زنند که به دوره قبل از اشکانیان بازشود. پس از ان شهر به مرور زمان پیشرفته و احتمال می رود که خرابه های این شهر همانی باشد که در کتاب های المسالک و الممالک آورده شده است. طبق بررسی های اولیه اجرا شده نشان داده شده است که شهر بر روی یک بستری از سنگ گرانیت ساخته شده و گویا بیشترین وسعت خود را در سال های 130 تا 160 پیش از میلاد داشته و به عنوان یک مکان مذهبی نیز مورد استفاده قرار می گرفته است.

معاون استانداری همدان که فرماندار ویژه ملایر نیز می باشد اعلام نموده که شهر زیر زمینی سامن دارای ظرفیت بسیار بالایی برای جذب توریست و توریست به این شهر می باشد که می بایست در مرحله اول امکاناتی را برای بازدید آن ها ایجاد نمود. باب اله فتحی اعلام نمود که این فرایند و ساخت مجموعه دستکند برای بازدیدنمایندگان می بایست هرچه سریعتر به مرحله بهره برداری برسد. او همچنین افزود که زمانی که ساختمان ورودی دستکند سامن زمانی که افتتاح شود می تواند باعث شود تا توریستان و مسافران علاوه بر بهری مندی از طبیعت زیبا و باغ های گردو بتوانند از مجموعه دیدنی و تاریخی شهر زیر زمینی سامن نیز بازدید نمایند. از طرف دیگر در راستای تبدیل یکی از خانه های تاریخی سامن به اقامتگاه توریستان در این منطقه، او این کار را امری بسیار شایسته و به عنوان الگویی مناسب برای سایر نقاط در همدان برشمرد.

از طرف دیگر در این خصوص ابراهیم جلیلیف رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی ملایر نیز اعلام نمود که برای راه اندازی بخش اول دستکند سامن تمهیداتی در نظر گرفته شده که با پیگیری مسئولان از جمله فرماندار ویژه ملایر، نمایندگان ملایر، مسئولان شهر سامن و همچنین اداره کل میراث فرهنگی استان همدان در حال انجام می باشد. او همچنین از جمله فعالیت هایی که تا به امروز اجرا شده را برشمرده و افزود که تا به امروز استحکام بخشی به فضاها، نورپردازی های لازم، بازسازی روی وسایل بدست آمده، ساخت ویترین، ادامه آماده سازی ورودی و محل ارائه امکانات به مسافران و توریستان می باشد.

علاوه بر این موارد ایشان تاکید کردند که با توجه به موقعیت قرارگیری شهر سامن و مجموعه دستکند در راستا ورودی استان از سوی بروجرد و استان های جنوبی کشور قرار گرفته است، در حال رایزنی برای جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی می باشیم تا بتوانیم تابلو ها و بیلبوردهای معرفی نماینده و همچنین خانه های بوم گردی را ایجاد نماییم. او همچنین افزود که برای اینکه بتوان به درستی از مابقی فضای به جای مانده استفاده نمود نیاز به کمک و حمایت مسئولان محلی می باشد. البته که شهرداری سامن نیز می بایست محوطه مرکزی و فضاها را آزاد نموده تا بتوان با ارائه به بخش خصوصی گزینه های مناسبی را برای جذب توریست ارائه نمود.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1986

به "ایجاد امکانات گردشگری برای شهر زیرزمینی سامن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد امکانات گردشگری برای شهر زیرزمینی سامن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید