اگر اخراج شدید، و اکنون شرکت شما را می خواهد، چه کاری باید انجام دهید؟

به گزارش مینی نت، با نزدیک شدن به سرانجام سال، بسیاری از سازمان ها نیروی کار خود را اخراج می نمایند. بر اساس نظرسنجی اخیر KPMG، بیش از نیمی از مدیران عامل ایالات متحده درحال آنالیز اخراج و تجدید ساختار سازمان های خود در پیش بینی رکود مالی سال 2023 هستند.

اگر اخراج شدید، و اکنون شرکت شما را می خواهد، چه کاری باید انجام دهید؟

به گزارش دنیای اقتصاد، در هفته های اخیر سرتیتر رسانه ها مملو از موجی از اخراج ها شده است. شرکت های Barclays، Citigroup، Meta، Redfin، Salesforce و Stripe تنها تعدادی از سازمان هایی هستند که مشاغل خود را کاهش داده اند. توییتر نیز اخیرا کارکنان خود را اخراج نموده است، اما ایلان ماسک، مالک تازه، این اخراج ها را رهبری کرد که بیشترین توجه را به خود جلب کند. حدود 3700 کارمند توییتر در این ماه اخراج شدند. به بعضی از آن ها به وسیله ایمیل اطلاع داده شد، در حالی که بعضی دیگر متوجه شدند که دیگر شاغل نیستند؛ زیرا نمی توانند به حساب های توییتر یا ایمیل خود دسترسی داشته باشند. بلافاصله پس از آن، از بسیاری از کارکنان توییتر خواسته شد پس از اخراج دوباره به آنجا برگردند. اکنون تعدادی از کارکنان باید به محل کاری برگردند که قبلا آن ها را اخراج نموده است.

اخیرا بازگشت نیروی کار به کارفرمایان سابق رواج پیدا نموده است. با توجه به گستردگی سازمان هایی که کارگران را اخراج می نمایند، توییتر ممکن است آخرین شرکتی نباشد که از کارگران اخراج شده خود درخواست می نماید که به کار بازگردند؛ و در این شرایط سخت مالی، ممکن است بعضی از کارگران چاره دیگری نداشته باشند جز اینکه بپذیرند و به سازمانی برگردند که زمانی به آن ها گفته بود میز های خود را ترک نمایند؛ بنابراین سوال این است: چگونه به محل کاری که از آن اخراج شده اید برمی شد؟ اگر تصمیم دارید به یک کارفرمای سابق بپیوندید سه نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

1- معین اهداف تازه

پیوستن به یک کارفرمای سابق و رفتاری که انگار هیچ چیز تغییر ننموده است می تواند وسوسه انگیز باشد. اما اگر سازمان مجبور به تغییر ساختار شده باشد، به احتمال زیاد شرکتی که زمانی برای آن کار می کردید، متحول شده است؛ به همین علت، بهتر است طوری رفتار کنید که انگار با یک کارفرمای تازه کار تازهی را آغاز نموده اید. البته این کار می تواند چالش برانگیز باشد. اما در صورت امکان، سعی کنید در اطراف این فرصت تازه کمی هیجان ایجاد کنید؛ که می تواند به معنای تازه کردن وسایل در کمد شما یا بیرون رفتن برای یک وعده غذایی جشن با خانواده و دوستان باشد. یا حتی آغاز به فکر کردن در خصوص اولین تعطیلاتی کنید که ممکن است پس از رسیدن به نقش خود داشته باشید.

سعی کنید روی کار های کلیدی که در 90 روز اول یک شغل تازه انجام می دهید تمرکز کنید. به تیم، محیط اطراف و افرادی که با آن ها کار می کنید توجه کنید. به دیگران گوش دهید و یاد بگیرید و درک کنید که موفقیت در این نقش برای شما چگونه خواهد بود. آغاز کار های روزمره تازهی را در نظر بگیرید تا به تغییر ذهنیت شما یاری کند، از جمله امتحان الگو های مختلف برای استراحت قهوه و ناهار یا تماس با همکارانی که قبلا زمان زیادی را با آن ها سپری ننموده اید. سعی کنید در جای دیگری در دفتر کار بنشینید یا چیدمان دفتر کار خود را تغییر دهید تا به تنظیم مجدد و تغییر فرم پیوستن به کارفرمای سابق خود یاری کنید. این نگرش تازه می تواند به شما یاری کند از سلامت روان خود محافظت کنید و به خودتان آغازی تازه ببخشید.

2- کینه ها را نگه ندارید

تحمل اخراج هرگز آسان نیست. من دو بار اخراج را در شغلم تجربه نموده ام و هر بار غم از دست دادن شغلم و هویتم را که در عنوان و سازمانم خلاصه شده بود، خوردم. بعد از اولین اخراج، به یاد می آورم که از رئیسم، مدیران و شرکت بسیار عصبانی بودم. مدام از خودم می پرسیدم چرا اخراجم کردند در حالی که دیگران هنوز در کار بودند و آخرین مکالمه با منابع انسانی را در ذهنم مرور می کردم. اجازه دادم کینه بر من حاکم گردد و باعث استرس و اضطراب بی موردم شد. اما من تنها نیستم.

طبق یک مطالعه اخیر، کسانی که کینه به دل می گیرند، بیشتر در معرض خلق و خوی منفی طولانی مدت هستند و افسردگی و اضطراب را تجربه می نمایند. زمانی که به کارفرمای سابق خود ملحق می شوید، کینه خود را نگه ندارید. نگه داشتن کینه می تواند بزرگ ترین مانع بر سر راه خوشبختی و موفقیت آینده شما باشد، زیرا حرکت رو به جلو و رسیدن به اهداف تازه را سخت تر می نماید. هرچند ممکن است این کار سخت باشد، اما به شدت توصیه می گردد، سعی کنید کسانی را که ممکن است از آن ها کینه دارید ببخشید. این راهی برای من برای، آرامش و پیشبرد زندگی ام است. یک راه دیگر برای رها کردن کینه ها جایگزین کردن آن ها با تجربیات تازه و شادتر است. در 90 روز اول کار نکات مثبت را برای قدردانی از سازمان خود یادداشت کنید. پذیرای پیشامد های تازه باشید. به یاد داشته باشید، شما نمی خواهید تلخی یا خشم را وارد این فرصت تازه کنید.

3- به روابط موجود تکیه کنید

یکی از مزایای پیوستن مجدد به کارفرمای سابق خود این است که احتمالا بعضی از همکاران خود را از قبل می شناسید. این روابط موجود می تواند به شما یاری کند تا در نقش تازه خود تاثیرگذار باشید. هنگام کوشش برای تاثیرگذاری در کار، اغلب فراموش می کنیم از خودمان بپرسیم: چه کسی می تواند در انجام این کار به من یاری کند یا به پیشبرد این طرح یاری کند؟ وقتی بعضی از نقش آفرینان اصلی را از قبل بشناسید این کار به شما یاری می نماید که سریع تر کار را انجام دهید. بازگشت به یک محل کار قدیمی ممکن است ناخوشایند باشد و می تواند عدم اعتماد به نفس را در کنار همکاران آسان تر کند. اما به یاد داشته باشید که همکارانی که از کار با شما لذت می برند، از تماشا چهره آشنای شما شادمان خواهند شد. از خود بپرسید: من از قبل چه کسانی را می شناسم؟ و چگونه می توانم آن رابطه را بازسازی و رشد دهم؟ کدام فرد در سازمان کاملا تازه است؟ و برای هدایت به چه کسی می توانم مراجعه کنم؟

توسعه روابط با همکاران کلید ایجاد یک تجربه کاری کاملا تازه خواهد بود. اگر بتوانید طرز فکر خود را تغییر دهید، کینه ها را رها کنید و دوباره در روابط موجود سرمایه گذاری کنید، بازگشت به محل کاری که از آن اخراج شده اید می تواند یکی از برترین تصمیمات شغلی شما در سال تازه باشد.

مترجم: مرتضی ایراندوست

منبع: FAST COMPANY

منبع: فرارو
انتشار: 2 اسفند 1401 بروزرسانی: 2 اسفند 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2171

به "اگر اخراج شدید، و اکنون شرکت شما را می خواهد، چه کاری باید انجام دهید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر اخراج شدید، و اکنون شرکت شما را می خواهد، چه کاری باید انجام دهید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید