کامبوزیا پرتوی کارگردان کافه ترانزیت و نویسنده من ترانه 15 سال دارم درگذشت

به گزارش مینی نت، کامبوزیا پرتوی فیلم نامه نویس، کارگردان و بازیگر ایرانی برنده خرس نقره ای و سیمرغ بلوری که چند روز قبل تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود، در سن 65 سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

کامبوزیا پرتوی کارگردان کافه ترانزیت و نویسنده من ترانه 15 سال دارم درگذشت

کامبوزیا پرتوی یکی از پیروز ترین فیلم نامه نویسان سینمای ایران بود، مردی که 4 بار به خاطر فیلم های من ترانه 15 سال دارم، کافه ترانزیت، فراری و کامیون پیروز به دریافت سیمرغ بلورین از جشنواره فجر شد. پرتوی در نیمه دوم دهه 60 با نوشتن فیلم نامه یا کارگردانی فیلم هایی مثل گلنار شیرک و بازی بزرگان خیلی سریع به سینماگر محبوب دنیای بچه ها و نوجوانان تبدیل شد. او در دهه 80 جهت رو به رشد خود را با نوشتن چند فیلم نامه درام و اجتماعی پی گرفت و با کارگردانی کافه ترانزیت بلوغ خود در کارگردانی را هم نشان داد. متأسفانه کامبوزیا پرتوی پس از تحمل چندین ماه بیماری، ساعاتی قبل به دنبال ابتلا به کرونا فوت کرد.

  • چنگیز جلیلوند صدای فردین و پل نیومن و مرد حنجره طلایی سینما درگذشت

این هنرمند پیروز در اوایل سال 1399 دچار سکته مغزی شده و مدتی قبل برای عمل جراحی قلب در بیمارستان بستری شده بود. پرتوی در سال 2012 با فیلم پرده در جشنواره برلین حضور داشت و توانست جایزه خرس نقره ای بهترین فیلم نامه را دریافت کند. این فیلم به طور مشترک توسط جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی کارگردانی شده بود.

کامیون آخرین فیلم پرتوی است که وظیفه کارگردانی، تهیه کنندگی و فیلم نامه نویس آن را برعهده داشت. این فیلم در سی وششمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست نامزد دریافت 6 سیمرغ بلورین و برنده سیمرغ بهترین فیلم نامه گردد. این فیلم تا به امروز فرصت نمایش پیدا نکرده و سرنوشت آن در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. در خلاصه داستان رسمی کامیون آمده است: یک راننده کامیون ایرانی (با بازی سعید آقاخانی)، خانواده ای ایزدی از اهالی کردستان عراق را برای یافتن پدر خانواده به تهران می آورد ولی به طور اتفاقی در راه با خودروی بی ام و نیکی کریمی تصادف می نماید و داستان فیلم به سمت و سویی دیگر می رود.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1297

به "کامبوزیا پرتوی کارگردان کافه ترانزیت و نویسنده من ترانه 15 سال دارم درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کامبوزیا پرتوی کارگردان کافه ترانزیت و نویسنده من ترانه 15 سال دارم درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید