وزیر خارجه اسبق انگلیس: لندن اجازه ندهد یمن، افغانستان دوم گردد

به گزارش مینی نت، وزیر خارجه اسبق انگلیس در جریان بازدیدش از یمن و بازدید از یک کلینیک درمانی در صنعا به این مساله اشاره نمود که دولت لندن نباید اجازه دهد که این کشور جنگ زده به افغانستان دوم تبدیل گردد.

وزیر خارجه اسبق انگلیس: لندن اجازه ندهد یمن، افغانستان دوم گردد

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، به نوشته روزنامه میل آن ساندی، دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه اسبق انگلیس گفت: یمن از بدترین بحران بشری در دنیا رنج می برد. سازمان برنامه دنیای غذا هر ماه به هشت میلیون یمنی غذا می رساند. نیمی از جمعیت این کشور به آب پاکیزه آشامیدنی دسترسی ندارند.

وی ادامه داد: سال گذشته این کشور با بحران گسترش وبا روبرو شد و 22 میلیون نفر که 80 درصد جمعیت یمن را تشکیل می دهند، به یاری های بشردوستانه احتیاج دارند.

میلیبند گفت: در این کشوری که درگیر ناآرامی و رنج است، تنها القاعده و داعش پیروز هستند. خطر اصلی این است که یمن در حال تبدیل شدن به یک افغانستان جدید است؛ تروریست هایی که همچنان پیشروی می نمایند و تهدیدی برای زندگی مردم هستند. جای تعجب نیست که اوضاع در یمن در معرض از کنترل خارج شدن قرار بگیرد.

وزیر خارجه سابق انگلیس همچنین ادامه داد: ائتلاف عربی بیش از 18 هزار بمب برای بیرون راندن حوثی ها به کار برده و آمریکا و انگلیس به عنوان تامین نمایندگان اصلی این بمب ها هستند. باوجود کشته شدن مستقیم بیش از 7500 غیرنظامی در درگیری ها و هشدار سازمان ملل درباره گسترش سیستماتیک حملات علیه مواضع غیرنظامیان، مایک پنس، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا راه را برای فروش بیشتر سلاح هموار نموده است. اما شما با بمب نمی توانید در یک جنگ داخلی پیروز شوید و باید به طور حتم از جنگ ویتنام درس عبرت گرفته باشید. تمرکز کنونی اقدامات نظامی و بحران بشردوستانه بندر حدیده در دریای سرخ است. همه نگران یک حمله تمام عیار یا تصرف این بندر با 300 هزار تن جمعیت ساکن در آن هستند. فرستاده ویژه سازمان ملل گفته که چنین حمله ای باعث می گردد تا مذاکرات صلح به طور کامل متوقف گردد.

وی همچنین گفت: من با کارمندان کمیته بین المللی نجات که در درگیری ها جان سالم به در برده و خانواده های آواره از جنگ یمن تبادل نظر و دیدار داشتم. پیامدهای بشری جنگ مذکور کاملا واضح است. خانواده ها درگیر می شوند، زیرساخت ها از بین می فرایند و اقتصاد نابود می گردد. اما پیامدهای سیاسی آن از بین رفتن شانس صلحی پایدار و دائمی است.

وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در ادامه صحبت هایش گفت: تهدید از جانب گروه های افراط گرا در حال افزایش است. القاعده در شبه جزیره عرب بومی یمن هستند. این یک تهدید واقعی است. داعش نیز در یمن خودش را به خوبی نشان داده است. ضرب المثلی در این باره داریم که می گوید؛ زمانی که در گودالی هستی، کندن را متوقف کن. اوضاع را نباید بیش از این خراب کرد. ما باید منتظر باشیم و ببنیم که ترزا می، نخست وزیر و جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس در نشست مجمع عمومی سازمان ملل چه می گویند و چه نتیجه ای در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: جنگ یمن به یک رویکرد جدید احتیاج دارد. انگلیس باید این رویکرد را ارائه کند. نگویید که کاری نمی گردد کرد. گام نخست، آتش بس است. اوضاع کنونی را باید حفظ کرد. باید به کشتار انتها داد. اینها لازم و ضروری هستند. جنگ چهار ساله یمن چیزی جز بدبختی نداشته است. حالا باید به دنبال صلح باشیم. باید اجازه دهیم که یاری های بشردوستانه به مردم یمن ارائه گردد و کلید این مشکل، بنادر یمن هستند و باید با تمام ظرفیت فعالیت نمایند. اولویت های ما ارائه غذا، یاری های لازم و داروست. درسی که از یمن گرفتیم همانند عراق و افغانستان این است که تا زمانی که هر کدام از طرف های درگیر به فکر منافع خودش است، هیچ پیروزی نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 576

به "وزیر خارجه اسبق انگلیس: لندن اجازه ندهد یمن، افغانستان دوم گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه اسبق انگلیس: لندن اجازه ندهد یمن، افغانستان دوم گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید