هفتاد و سومین جشن روز استقلال پاکستان در تهران برگزار گردید

به گزارش مینی نت، به گزارش خبرنگاران، امروز مصادف با 14 آگوست جشن بزرگداشت هفتاد و دومین سالگرد استقلال پاکستان از هند در اقامتگاه سفیر پاکستان در تهران برگزار گردید.

هفتاد و سومین جشن روز استقلال پاکستان در تهران برگزار گردید

در این مراسم که با حضور کاردار سفارت پاکستان در تهران برگزار گردید، خانواده های پاکستانی مقیم تهران حضور داشتند و پیغام تبریک رئیس جمهور و نخست وزیر پاکستان به مناسبت سالروز استقلال پاکستان قرائت شد.

لازم به ذکر است که 14 و 15 آگوست 1947 سالگرد جدایی دو کشور هند و پاکستان است و این دو کشور هر سال در این تاریخ طی مراسمی با نام روز آزادی این استقلال را جشن می گیرند.

بیست و سوم مارس سال 1940 میلادی مسلمانان شبه قاره هند در یک قطعنامه رسمی، عزم قاطع خود را برای دست یافتن به وطنی جداگانه که بتوانند در آن طبق ارزش ها، فرهنگ و سنت های خود زندگی نمایند اعلام کردند.

مسلمانان شبه قاره به رهبری محمد علی جناح قائد اعظم و بنیانگذار نظریه جنبش آزادی مسلمانان در این کشور، به مدت 7 سال با اتحاد و جدیت برای تشکیل کشوری مستقل کوشش کردند و پایان در روز 14 آگوست سال 1947 کوشش های آنان به ثمر نشست و کشوری به نام پاکستان تشکیل شد.

برای اولین بار علامه اقبال لاهوری شاعر معروف و پر آوازه موضوع تشکیل کشوری مستقل برای مسلمانان را مطرح نمود و محمد علی جناح با پیروی از این نظریه جنبش آزادی بخش مسلمانان را پایه گذاری نمود.

خدمات اندیشمندانی همچون سرسید احمد خان، شاه ولی الله و سید اسماعیل شهید و بسیاری دیگر از مسلمانان مخلص راه را برای تشکیل پاکستان هموار نموده و در سرعت بخشیدن به انقلاب مسلمانان تأثیر زیادی داشت.

نام پاکستان به معنی کشوری است که از وجود کفار پاک می باشد که در 14 اگوست 1947 این نام برای نخستین بار بر روی نقشه دنیا ظاهر شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 261

به "هفتاد و سومین جشن روز استقلال پاکستان در تهران برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفتاد و سومین جشن روز استقلال پاکستان در تهران برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید