به گزارش مینی نت، اگر به شما الماسی 2 میلیون دلاری به وزن 16.78 قیراط زرد رنگ بدهند؛ با آن چه می کنید؟

دانشمندان MIT از این الماس برای نمایش جدیدترین کشف تصادفی شان استفاده کردند. سیاه ترین ماده ای که در دنیا وجود دارد با قدرت جذب 99.995 درصد نور تا روی هر چیزی بنشیند؛ هیچ طوری دیده نگردد حتی اگر یک الماس زرد رنگ باشد. نام این ماده فعلا سیاه ترین سیاه است.

پژوهشگرهای دانشگاه ام آی تی می گویند این ماده 10 برابر سیاه تر از هر ماده سیاه دیگری است که تا کنون توسط بشر کشف شده است. از ترکیب نانو لوله های کربن روی فویل آلومینیومی آغشته به کلر ساخته شده است. قدرت جذب 99.995 درصدی نور توسط این ماده باعث می گردد روی هر جسمی کشیده گردد؛ دیگر هیچ گونه انعکاسی نداشته و کاملا سیاه و مسطح به نظر برسد.

هم اکنون، این ماده روی قطعه الماسی به نام The Redemption of Vanity کشیده شده و در نمایشگاهی در شهر نیویورک برای مشاهده عموم واقع شده است. در تصویر بالا سمت راست می توانید سیاه ترین ماده دنیا را مشاهده کنید که روی این الماس 2 میلیون دلاری پوشانده شده و اجازه نمی دهد هیچ انعکاسی از آن خارج گردد.

پژوهشگران MIT در حال کار روی مواد رسانای برق مانند آلومینیوم بودند تا خاصیت حرارتی و الکتریکی این مواد را تقویت نمایند. این دانشمندان با ایجاد نانو لوله های کربن روی مواد رسانای برق می خواستند به هدف خود برسند ولی رنگ ماده به دست آمده آن قدر سیاه بود که شگفت زده شان کرد و پس از اندازه گیری میزان بازتاب نور متوجه شدند سیاه ترین ماده دنیا را تصادفی ساختند.

رشته های میکروسکوپی کربن همانند جنگل های کرکی و تیره روی فلز آلومینیوم رشد می نمایند و سیاه ترین ماده دنیا را می سازند.

در آرزوی سیاه مطلق

برایان واردل، استاد هوا و فضای دانشگاه ام آی تی می گوید این ماده کاربردهای مختلفی در هوافضا و صنایع بصری خواهد داشت. مثلا، از این ماده می توان در تلسکوپ های فضایی برای مشاهده سیاره های فراخورشیدی (سیاره های خارج از منظومه شمسی) استفاده کرد.

از کاربردهای دیگر ماده سیاه ترین سیاه در خلق آثار هنری، رنگ آمیزی های صنعتی مانند خودرو و نظایر این ها است. پژوهشگران MIT می گویند هنوز ماده سیاه تری وجود دارد که می توان ساخت. برایان واردل هم تاکید دارد با آنالیز تمام سازوکارهای موجود فرآیند ساخت ماده سیاه را تا رسیدن به سیاه مطلق ادامه دهند.

پیش از این، یک شرکت فعال در حوزه فناوری نانو پیروز شده بوده سیاه ترین ماده دنیا را با قدرت جذب 99.96 درصد نور بسازد که توسط شرکت بی ام و برای رنگ آمیزی یکی از خودروهایش استفاده شد. از قدیم، هنرمندان و بسیار از شرکت ها به دنبال ساخت سیاه ترین ماده دنیا بودند چون در حوزه های مختلفی کاربرد دارد.

منبع