فوربس: قانون آمریکایی محدودیت مسافرت به ایران نقض برجام است

به گزارش مینی نت، نشریه آمریکایی فوربس قانون لغو معافیت ویزا ورود به آمریکا برای اتباع 38 کشور را در تناقض با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دانست و تاکید نمود ایران نباید در فهرست کشورهای پرخطر قرار گیرد.

فوربس: قانون آمریکایی محدودیت مسافرت به ایران نقض برجام است

اگر علاقمند به سفر با بهترین تورهای ارزان قیمت کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فوربس در نوشتاری به قلم یکی از مقاله نویسان این نشریه در این خصوص اضافه نمود: مجلس نمایندگان آمریکا پس از حملات تروریستی روز آدینه 13 نوامبر (22 آبان ماه) در پاریس، لایحه ای تصویب کرد که بر اساس آن مردم 38 کشور اروپایی که پیش از این تابع قانون لغو ویزا با آمریکا بودند، چنانچه از سال 2011 به چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان سفر نموده باشند باید برای ورود به آمریکا برای دریافت ویزا تقاضا نمایند.

به گزارش ایرانا نویسنده با اشاره به بعضی از جزئیات دیگر این لایحه که در قالب قانون بودجه 1.1 تریلیون دلاری فدرال آمریکا به امضای باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور رسید، استدلال کرد:

این لایحه که تدابیر متعدد کارآمد، جامع، چند مرحله ای و امیدبخشی را در مورد تامین امنیت آمریکا ارائه نموده است، بدون تردید به افزایش امنیت ملی ایالات متحده منجر خواهد شد. اما این اقدام در سطح بین المللی بازتاب های جنجال برانگیزی داشته است که البته جای تعجب ندارد.

این نشریه معتبر تجاری آمریکا یادآور شد این لایحه در ابتدا عراق و سوریه را به عنوان کشورهای پرخطر معرفی می نماید اما به طور غیرمنتظره ایران را نیز در ردیف این کشورها قرار می دهد. در واقع این اقدام آشکارا با برجام در تناقض است. بر اساس این توافقنامه هسته ای که بین ایران و گروه 1+5 (اعضای دائم شورای امنیت و آلمان) شکل گرفته ، ایالات متحده پذیرفته است از هرگونه سیاستی که مشخصا بخواهد مستقیما و به گونه ای نامطلوب عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تحت تاثیر قرار دهد، خودداری کند.

نویسنده همچنین گفت: گرچه این لایحه مستقیما عادی سازی تجارت با ایران را تحت تاثیر قرار نمی دهد اما به طور غیرمستقیم در بازسازی موفقیت آمیز اقتصاد ایران پس از لغو تحریم ها اختلال ایجاد خواهد نمود. هیچ کس نمی تواند استدلال کند که لایحه لغو معافیت ویزا با تعهدات آمریکا در توافق هسته ای ایران آشکارا در تضاد است اما می توان استدلال کرد که این اقدام نشان دهنده بدقولی آمریکا در پایبندی به تعهدات خود در برجام است. این اقدام نمی تواند باعث فروپاشی کامل برجام گردد اما می تواند تاثیری بسیار منفی بر اجرای بی نقص و بدون تنش برجام داشته باشد.

وی یادآور شد گروهی از مقام های بسیار عالی رتبه اروپایی اعتقاد دارند لایحه مذکور می تواند تاثیری بسیار منفی بر توافق هسته ای داشته باشد و در این باره اضافه نمود: اظهارات مقام های اروپایی درست است چرا که لایحه لغو معافیت ویزا برای کشورهای اروپایی و آسیایی که می خواهند در دوران پساتحریم با ایران تجارت نمایند، مانع تراشی خواهد نمود.

نویسنده در خاتمه درج نام ایران را در ردیف کشورهای پرخطر تعجب آور ندانست چرا که جمهوری خواستار کنگره خواستار فروپاشی برجام هستند و تاکید نمود: اکنون بدترین زمان برای درج نام ایران در فهرست کشورهای پرخطر است چرا که این کشور اجرای تعهدات خود را در برجام شروع نموده است. همچنین ایران فعالانه مشغول مبارزه با داعش است که این اقدام به نفع آمریکا نیز هست. بنابراین چرا باید در حال حاضر کاری کرد که می تواند همکاری ایران را در نابودی داعش به خطر بیندازد؟

اوباما آدینه شب 29 آذر ماه، قانون بودجه 1.1 تریلیون دلاری سال 2016 آمریکا را پس از تصویب کنگره، امضا کرد و اجازه اجرای برنامه لغو معافیت ویزا را صادر کرد. بر اساس این برنامه همچنین افرادی که تابعیت دوگانه این کشورها را دارند، از جمله ایرانی هایی که شهروند کشورهای معاف از ویزا مانند انگلیس، استرالیا یا فرانسه هستند نیز باید برای سفر به آمریکا ویزا بگیرند.

لایحه بودجه دوهزار صفحه ای آمریکا در مجلس نمایندگان آمریکا با 316 رای موافق در برابر 113 رای مخالف به تصویب رسیده بود که پس از آن، سنای آمریکا نیز با 65 رای موافق در برابر 33 رای مخالف آن را تصویب کرد. با امضای این لایحه 12 آژانس دولت فدرال برای سال آینده میلادی تامین اقتصادی شدند.

منبع: تسنیم
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 694

به "فوربس: قانون آمریکایی محدودیت مسافرت به ایران نقض برجام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوربس: قانون آمریکایی محدودیت مسافرت به ایران نقض برجام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید