عمان به روابط تجاری خود با ایران در دوران تحریم های آمریکا ادامه می دهد

به گزارش مینی نت، عمان که به خاطر دیپلماسی بی طرفانه خود به عنوان سوئیس خاورمیانه شناخته می گردد به روابط خود با ایران حتی در دوران تحریم های آمریکا ادامه خواهد داد.

عمان به روابط تجاری خود با ایران در دوران تحریم های آمریکا ادامه می دهد

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از اویل پرایس، عمان به روابط خود با ایران حتی با وجود تحریم های آمریکا ادامه می دهد.

سالهاست عمان را با نام مستعار سوئیس خاورمیانه می شناسند، به خاطر دیپلماسی مبتنی بر صلح این کشور و گرایش آن به بی طرفی و نقش میانجی گری آن در منطقه. عمان توانسته علی رغم قرار داشتن در یک منطقه جغرافیایی حساس و پرتنش، دهه ها دور از جدال و دردسر باقی بماند، حتی بارها نقش میانجی را برای همسایگان خود بازی نموده است.

مسقط همچنین سالهاست روابط خوبی هم با ایران و هم با آمریکا دارد، ولی حالا برای اولین بار پس از سالها به خاطر افزایش فشار بر ایران از طرف آمریکا و همچنین عربستان سعودی و امارات، سیاست بی طرفانه عمان تحت فشار قرار گرفته است.

بحث احداث یک خط لوله گاز طبیعی بین ایران و عمان وجود دارد. پس از دهه ها بحث و تبادل نظر سال گذشته خط لوله ایران عمان مجوز کار گرفت و یک کمیته مشترک در ماه جولای برای نهایی کردن قرارداد تشکیل شد. طبق گفته شرکت ملی گاز ایران هزینه این پروژه عظیم مهندسی و انرژی 1.2 میلیارد دلار است و روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز را از بندر جنوب کوه مبارک به بندر سوهار عمان راهنمایی می نماید.

این گاز طبیعی پس از رسیدن به عمان برای صادرات، مایع می گردد یا به ذخایر عمان اضافه می گردد. عمان سعی دارد دورنمای مالی خود را متنوع کند و این خط لوله مشترک با ایران بخشی از طرح مالی آن است.

تحریمهای آمریکا علیه بخش نفت ایران تمام این طرح ها را به چالش انداخته است. دولت ترامپ اعلام نموده تحریم های خود را علیه نفت، محصولات نفتی و پتروشیمی ایران اعمال خواهد نمود و این تحریم ها شامل معامله با شرکت نفت ایران هم می گردد.

حالا عمان مانند خیلی کشورهای دیگر بر سر دوراهی قرار گرفته و نمی خواهد بین دو قدرت مالی و سیاسی آمریکا و ایران یکی را انتخاب کند. اگر دولت ترامپ ماه آینده تحریم ها علیه ایران را اجرایی کند قرارداد خط لوله گاز طبیعی ایران عمان با مشکل روبرو می گردد. تنگه هرمز، مکان حساس خط لوله گاز، همواره منطقه درگیری بین ایران و آمریکا بوده است.

علی رغم حساس بودن تنگه هرمز و تهدیدهای مالی، عمان اعلام نموده که میخواهد پروژه مشترک خط لوله گاز با ایران را ادامه دهد ولی مطمئناً موانع زیادی بر سر راهش خواهد بود.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 513

به "عمان به روابط تجاری خود با ایران در دوران تحریم های آمریکا ادامه می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمان به روابط تجاری خود با ایران در دوران تحریم های آمریکا ادامه می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید