ساختار نامناسب باعث بروز بی عدالتی آموزشی شده است

یک عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، ضمن تشریح ابعاد مختلف بی ­عدالتی آموزشی، ساختار نامناسب را دلیل بروز این امر دانست.

ساختار نامناسب باعث بروز بی عدالتی آموزشی شده است

سید محمود میرخلیلی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان این­که ساختار نامناسب باعث بروز بی­ عدالتی آموزشی در کشور و علی ­الخصوص ناکارآمدی آموزش عالی شده است، گفت: این ساختار به این گونه است که در واقع یک نفر نیازمند به کالایی و یک نفر فراوری نماینده کالایی است و یک نفر هم ناظر بر این است که این کالا به درستی فراوری گردد و به دست نیازمند یا مصرف نماینده اش برسد اما متاسفانه این ساختاری که باید سه ضلع داشته باشد، گاهی در یک ضلع خلاصه می گردد و باعث می گردد آن کسی که نیازمند به فراوریات علمی است، خودش موسسه پژوهشی بزند مثل ریاست جمهوری، قوه قضائیه یا قوه مقننه که هرکدام چندین مرکز پژوهشی یا پژوهشگاه دارند.

وی ادامه داد: دانشگاه های ما رسالت و وظیفه اصلی خودشان را کنار گذاشته ­اند. در واقع آن­ها برای کسب درآمد مجبورند دانشجو و هم چنین دانشجوی پولی بگیرند و این ساختار نامناسب باعث بی عدالتی آموزشی شده است.

این استاد دانشگاه پیغامد خلاصه شدن سه ضلع آموزشی (فراوری نماینده، مصرف نماینده و نظارت نماینده) در یک ضلع و تحت کنترل قوا در آمدن مراکز علمی را، بی­ حاصل شدن فراوریات علمی دانست و گفت: وقتی مراکز تحت کنترل قوا در­ می آید، کسی که نیازمند علم است، خودش پژوهش می نماید و چون کار جنبه اقتصادی و کسب درآمد هم دارد، آشناهای خودش را می آورد و کار را به آنها واگذار می نماید، در نتیجه کار بدون کیفیت انجام می گردد، چون کسی که کار را انجام می ­دهد، بر نحوه کار هم نظارت و در نهایت خودش از آن استفاده می ­کند.

وی اضافه نمود: در نتیجه این فراوریات در پوشه ها و زونکن ها بایگانی می گردد و با وجود اینکه بودجه های کلانی صرف می گردد، هیچ حاصل و نتیجه ای برای کشور ندارد.

این استاد دانشگاه، درباره بی­ عدالتی آموزشی در مدارس نیز، با اشاره به قانون اساسی، گفت: در سطح کشور، به خصوص در شهرهای بزرگ شاهد این هستیم که حتی مدارس دولتی، از اولیای دانش آموزان شهریه های اجباری می گیرند. در واقع اجبار کردن خانواده ها به پرداخت شهریه که بارها و بارها در رسانه ها مطرح شده است و مسئولین عالی رتبه آموزش و پرورش هم درباره اش عملا دو پهلو صحبت نموده ­اند و در واقع مدارس را از گرفتنش، تحت عناوین مختلف منع ننموده اند، با قانون اساسی مغایرت دارد.

وی یکی دیگر از مسائل مدارس (پیش از ورود به دانشگاه) را که نوعی بی ­عدالتی آموزشی است، ورود موسسات تجاری و کنکوری به عرصه آموزش کشور دانست و گفت: یکی از مسائلی که در بحث عدالت آموزشی، پیش از ورود به دانشگاه، وجود دارد موسساتی هستند که به صورت تجارتی وارد عمل می شوند، مشاوره می دهند، کلاس برگزار می نمایند و پول های هنگفتی را از افراد می گیرند و چون توده های مردم در واقع توان اقتصادی ندارند که از این شرایط استفاده بنمایند به سختی می افتند و دچار مشکل می شوند، در واقع دولت شرایط یکسانی را ایجاد ننموده است و این ها فعالیت هایی می نمایند که حتی با قوانین هم مغایرت دارد.

میرخلیلی یکی دیگر از ابعاد بی­ عدالتی آموزشی در سطح دانشگاه­ ها را، توسعه گسترده رشته ها و مراکز دانشگاهی در سطح کشور دانست و خاطر نشان کرد: هنوز هم بسیاری از نمایندگان مجلس در صدد این هستند که در شهرهایشان و حتی روستاهایشان، دانشگاه آزاد یا پیغام نور دایر نمایند در حالی که بسیاری از واحدها و مراکز آموزش عالی که در سال های گذشته بدون مطالعه و بدون کارشناسی تاسیس شده اند ظرفیتشان خالی است.

وی ادامه داد: در واقع بزرگترین بی عدالتی آموزشی آن ها این است که هیچ امکانات آموزشی برای تربیت دانشجو ندارند، هیئت علمی ندارند، در رشته های فنی آزمایشگاه ها و کارگاه ها در آن جا موجود نیست و گاهی از ظرفیت های آموزش و پرورش به صورت بسیار ناقص استفاده می نمایند.

این حقوقدان درباره­ آینده نظام آموزشی در کشور نیز، گفت: اگر وضع به همین منوال باشد، اهداف و آرمان هایی که در نظام جمهوری اسلامی به دنبالش بودیم مثل برابری و عدالت طبیعتا از بین می رود و عملا ساختار قدرت دست طبقات مرفه می افتد، شرایط سرمایه داری و لاکچری که در شمال شهرها هست توسعه پیدا می نماید و فاصله طبقاتی و بی عدالتی اجتماعی به دنبال بی عدالتی آموزشی یک امر اجتناب ناپذیر و قطعی خواهد بود و برای گریز از این وضعیت ما باید ساختاری متشکل از فراوری نماینده علم، استفاده نماینده از علم و ناظر ایجاد کنیم. این سه مورد را اگر ما در یک ساختار تعریف کنیم، پیشرفت می کنیم؛ همچنین، تمام موسسات پژوهشی، مگر مواردی که ضرورت دارد یا گریزی از آن نیست مثل مسائل دفاعی و امثالهم زیر مجموعه ساختار وزارت علوم در بیایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ساختار نامناسب باعث بروز بی عدالتی آموزشی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختار نامناسب باعث بروز بی عدالتی آموزشی شده است"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید