درخواست لودریان از ایران برای پایبندی کامل به برجام

به گزارش مینی نت، وزیر امورخارجه فرانسه در حالی که ایران اعلام نموده است، در صورت عدم پایبندی طرف های برجام به تعهدات شان جمهوری اسلامی حق دارد طبق تمهیدات این توافق اجرای تعهداتش را کاهش دهد، خواهان پایبندی کامل ایران به برجام شد.

درخواست لودریان از ایران برای پایبندی کامل به برجام

به گزارش ایسنا، ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه امروز (پنج شنبه) در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی نیوز خواهان بازگشت به توافق هسته ای 2015 با ایران شد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، لودریان همچنین از ایران خواست تا به طور کامل به توافق هسته ای که آمریکا سال گذشته به طور یک جانبه از آن خارج شد، پایبند باشد.

جمهوری اسلامی ایران یک سال پس از خروج آمریکا از توافق و بازگرداندن تحریم ها علیه تهران اعلام نمود که طبق تمهیدات معین شده در این توافق میخواهد اجرای تعهدات هسته ای اش را به صورت گام به گام کاهش دهد مگر اینکه اروپا برای حفظ توافق و بهره کندی ایران از منافع مالی مورد انتظار از توافق هسته ای اقدامی موثر انجام دهد.

به همین دلیل، ایران تاکنون سه گام برای تعلیق اجرای بعضی از تعهداتش برداشته و تاکید نموده است که در صورت همکاری کامل اروپا با الزاماتش در توافق هسته ای، اقدامات ایران قابل بازگشت هستند.

وزیر امورخارجه فرانسه در ادامه درباره حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان گفت: نتیجه گیری درباره عامل این حمله زود است. در حال حاضر قرار است تحقیقات بین المللی درباره این حمله انجام گیرد و باید منتظر نتایج آن بمانیم. تا زمان انتشار نتیجه این تحقیقات من اظهار نظری نمی کنم.

و با تاکید بر لزوم کاهش تنش ها در منطقه خاطر نشان کرد که نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که به زودی در نیویورک برگزار می گردد فرصت خوبی برای تعامل میان کشورها و کوشش برای کاهش تنش فراهم می نماید.

به گزارش ایسنا، صبح روز شنبه تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان هدف حمله پهپادی انصارالله یمن نهاده شد که به گفته مقامات سعودی، در نتیجه آن حدود نیمی از فراوری نفت عربستان متوقف شده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به انصارالله پس از وقوع این حمله اعلام نمود که یگان پهپادی ارتش و کمیته های مردمی این کشور صبح روز شنبه 23 شهریورماه (14 سپتامبر) با 10 پهپاد دو پالایشگاه نفت بقیق و خریص در شرقی ترین نقطه عربستان را در قالب عملیات دوم توازن بازدارندگی هدف گرفته است.

با این حال، مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا و مقامات سعودی در ادعایی بی اساس ایران را به دست داشتن در این حمله متهم نموده اند که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری به این ادعاها واکنش نشان داد و توضیح داد: مایک پمپئو که در فشار حداکثری شکست خورده است، به دروغ حداکثری روی آورده است. آمریکا و مشتریانش به دلیل این توهم که رجحان تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده اند. مقصر دانستن ایران، به فاجعه انتها نخواهد داد. پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای خاتمه دادن به جنگ و شروع مذاکرات ممکن است به آن خاتمه دهد.

همچنین امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران با رد ادعاها علیه کشورمان در رابطه با حملات پهپادی اخیر به عربستان، اظهار کرد: فکر می کنم موضوع بسیار روشن است و این اتفاق بین دو کشور در حال درگیری با یکدیگر اتفاق افتاده است، یک طرف درگیری ها که یمنی ها هستند به صراحت اعلام نموده اند که این کار را انجام داده اند.

وی اظهار داشت: به نظرم موضوع اتهام زنی به ایران کاملا روشن است و این ادعاها و اتهامات به طور جدی و قطعی رد می گردد. از طرف دیگر فکر می کنم طرح چنین ادعاهایی نیز به جایی نخواهد رسید. چرا که هیچ سندی برای اثبات آنها وجود ندارد و می توان هر کسی را بدون ارائه دلیل متهم کرد؛ اقدام عربستان نیز در این چارچوب است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 385

به "درخواست لودریان از ایران برای پایبندی کامل به برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست لودریان از ایران برای پایبندی کامل به برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید