خبرنگاران انتقاد از عدم دعوت ایران به نشست بانک جهانی درباره کرونا

به گزارش مینی نت، تهران- خبرنگاران- نماینده ایران در بانک جهانی با انتقاد از عدم دعوت از ایران برای شرکت در نشست مربوط به کرونا، خواهان حمایت قاطعانه تری از سوی این بانک در قبال کشورهای متاثر از کرونا شد.

خبرنگاران انتقاد از عدم دعوت ایران به نشست بانک جهانی درباره کرونا

حسین میرشجاعیان حسینی نماینده ایران در بانک جهانی مستقر در واشنگتن از دعوت نشدن ایران به نشست کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برای مقابله با کووید19 در این بانک که پنجشنبه هفته گذشته برگزار گردید، انتقاد کرد.

فرید بلحاج معاون خاورمیانه و شمال آفریقا بانک جهانی در پیغامی توئیتری از نشست کشورهای عضو MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) برای مقابله با کرونا در روز پنجشنبه اطلاع داد و تاکید نمود که کشورها می توانند روی حمایت بانک جهانی در این روزها حساب نمایند.

میرشجاعیان حسینی در پاسخ به بلحاج در پیغام توئیتری نوشت: متاسفانه ایران به این نشست دعوت نشده بود. در حالی که مهار این همه گیری نیازمند همکاری بیشتر جهانی است، بی شک کشورهای متاثر [از کرونا] از بانک جهانی انتظار حمایت قاطع و فراگیر (بدون تبعیض) دارند.

با وجود اذعان بسیاری از مقام های کشورهای مختلف به تاثیر منفی تحریم های آمریکا علیه ملت ایران در مقابله با ویروس کرونا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به عنوان دو عنصر مهم تنظیم نماینده نظام مالی بین المللی حمایتی از ایران در مقابله با این ویروس نکرده اند.

رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اواخد اسفندماه گفت که برای مقابله با ویروس کرونا طی نامه ای به رییس صندوق بین المللی پول خواهان استفاده از حق ایران برای بهره مندی از 5 میلیارد دلار تسهیلات سریع از آن صندوق شده است.

عبدالناصر همتی با اشاره به اعلام آمادگی این سازمان برای ارائه پشتیبانی های مالی در قالب یاری های اضطرای به میزان 50 میلیارد دلار، در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود اضافه نمود: پیرو این اعلام و برای بهره مندی از این حق ایران، روز آدینه 16 اسفند ماه، نامه ای به خانم کریستالینا گئورگیوا رییس صندوق بین المللی پول نوشته و گفتم؛ براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضاء از جمله ایران و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار مالی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواهان بهره مندی از تسهیلات تأمین مالی سریعRFI)) در حدود 5 میلیارد دلار می باشیم.

رییس بانک مرکزی ایران اظهارداشت که واکنش جامعه جهانی و صندوق بین المللی پول می تواند معیار خوبی، برای ارزیابی ادعاهای آنها در یاری به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب دیده باشد.

صندوق بین المللی پول تا به امروز اقدامی عملی در قبال این درخواست ایران نداشته و تنها گفته است که درخواست تسهیلات 5 میلیارد دلاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از تسهیلات سریع مالی درمبارزه با ویروس کرونا در جریان است.

مقام های آمریکایی مدعی هستند که مواد غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی معاف از مالیات هستند و ایران می تواند اقدام به خرید این اقلام کند؛ این در حالی است که نظامی بانکی ایران تحت تحریم غیرقانونی و یکجانبه واشنگتن است و بانک های جهانی امکان تراکنش مالی با ایران ندارند.

صفحه رسمی وزارت امور خارجه کشورمان در توییتر در پیغامی کنایه آمیز در واکنش به ادعاهای مقام های آمریکایی نوشت: اگر پیروز شدید از منزل، شرکت یا نزدیک ترین بانک محل زندگی تان یک نقل و انتقال ساده بانکی برای خرید و ارسال یک بسته قرص ادویل، یک کیلو عدس یا یک عدد ماسک به مقصد ایران برای اقوام خود انجام دهید، مدارک آن را برای وزارت امور خارجه آمریکا بفرستید.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 857

به "خبرنگاران انتقاد از عدم دعوت ایران به نشست بانک جهانی درباره کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انتقاد از عدم دعوت ایران به نشست بانک جهانی درباره کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید