جنجال بر سر تشریفات ملاقات اردوغان با سران اتحادیه اروپا

به گزارش مینی نت، ملاقات اردوغان با سران اتحادیه اروپا در آنکارا حاشیه هایی به همراه داشت که از تشریفات دیپلماتیک آن نشات می گرفت. این حواشی اکنون تبدیل به یکی از چالش های ترکیه با بعضی کشورهای این اتحادیه شده است.

جنجال بر سر تشریفات ملاقات اردوغان با سران اتحادیه اروپا

با ما سفر کنید و با تور بهار اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سه شنبه هفته جاری سران اتحادیه اروپا یعنی اورزولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل رئیس شورای اروپا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آنکارا دیدار و گفت وگو کردند.

این دیدار اما حاشیه هایی به همراه داشت.

ماجرا از آنجا آغاز شد که تنها 2 جایگاه در کنار پرچم های ترکیه و اتحادیه اروپا برای نشستن اردوغان و شارل میشل، رئیس شورای اروپا در نظر گرفته شده بود و اورزولا فون درلاین مجبور شد دورتر از آنها کنار یک کاناپه بنشیند که این موضوع ناراحتی آشکار وی را نیز به همراه داشت.

این در حالی است که به لحاظ عرف دیپلماتیک، رئیس کمیسیون و رئیس شورای اروپا بالاترین مقام های اتحادیه و در سطح رهبران و سران دیگر کشورها به شمار می فرایند، اما فون درلاین مجبور شد در فاصله ای دورتر از اردوغان و میشل و روبروی وزیر خارجه ترکیه بنشیند که هم طراز او نیست.

شبهه عمدی بودن بدرفتاری با فون درلاین از این جهت تقویت می گردد که اردوغان با رئیس پیشین کمیسیون اروپا، ژان کلود یونکر همیشه رفتاری متفاوت و هم سطح داشت.

سخنگوی کمیسیون اروپا نیز در این خصوص تاکید نموده که اتفاقی نظیر آنچه روز سه شنبه در کاخ ریاست جمهوری ترکیه رخ داد نباید دوباره تکرار گردد و برای جلوگیری از تکرار این رفتار تدبیرهای مشخصی اتخاذ خواهد شد.

وی افزوده، اورزولا فون در لاین با وجود این رفتار نامناسب از فرصت دیدار با اردوغان استفاده نموده و دیدگاه خود درباره حقوق زنان و خروج ترکیه از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان و بچه ها(کنوانسیون استانبول) را با صراحت با او در میان گذاشته است.

با این وجود ترکیه اعلام نموده که تیم تشریفات اتحادیه اروپا پیش از دیدار در محل حضور یافته اما به این موضوع اشاره ای نداشته و در واقع این قصور متوجه تیم اروپایی است.

این ماجرا اما خاتمه نیافت و روز گذشته ماریو دراگی نخست وزیر ایتالیا طی مصاحبه ای درباره رئیس جمهور ترکیه گفت: رفتار اردوغان رئیس جمهور ترکیه را به هیچ وجه قبول ندارم. به نظرم رفتار نامناسبی بود. از تحقیری که در حق وندرلاین رئیس کمیسیون اروپا صورت پذیرفت به شدت ناراحت شدم. باید آنها را با نام خودشان صدا زد، به همکاری با این دیکتاتورها احتیاج داریم.

این اظهارات، خشم مقامات ترکیه را برانگیخت و وزارت خارجه این کشور بلافاصله سفیر ایتالیا را فراخوانده و از او خواست که نخست وزیر ایتالیا به سرعت اظهارات خارج از حد و عرف خود علیه رئیس جمهور کشور را پس بگیرد.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز با انتشار پیغامی در شبکه توییتر خود نوشت: گفتمان غیرقابل قبول و پوپولیستی دراگی نخست وزیر منصوب ایتالیا و اظهارات زشت و خارج از عرف وی درباره رئیس جمهور منتخب کشورمان را به شدت محکوم می کنم.

ایراته گارسیا پرز، نماینده اسپانیا در مجلس اروپا نیز با بازنشر ویدئوی دیدار سران اتحادیه و اردوغان در آنکارا، رفتار توهین آمیز با فون در لاین را شرم آور خواند و در یک پیغام توییتری با هشتگ حقوق زنان نوشت: اول از کنوانسیون استانبول خارج می شوند، بعد در یک دیدار رسمی رئیس کمیسیون اروپا را بی جایگاه می گذارند.

به نظر می رسد این رفتار اردوغان در اتحادیه اروپا و بعضی کشورهای اروپایی بازتاب منفی داشته و در لیست بلند بالای موجود، تبدیل به یکی دیگر از عوامل سردی روابط ترکیه با این کشورها گردد. موضوعی که در شرایط فعلی و بخصوص مسئله مدیترانه و اختلافات موجود بین طرفین، چندان به سود آنکارا نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1537

به "جنجال بر سر تشریفات ملاقات اردوغان با سران اتحادیه اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنجال بر سر تشریفات ملاقات اردوغان با سران اتحادیه اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید