تمایل واشنگتن برای حذف نام سودان از لیست تروریستی

به گزارش مینی نت، مسؤول عالی رتبه آمریکایی از تمایل کشورش برای حذف نام سودان از لیست تروریستی در سریع ترین زمان ممکن اطلاع داد.

تمایل واشنگتن برای حذف نام سودان از لیست تروریستی

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وزارت خارجه سودان با صدور بیانیه ای اعلام نمود، رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا با عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان در واشنگتن ملاقات و حذف نام سودان را از لیست کشورهای حامی تروریسم مورد آنالیز قرار دادند.

در این بیانیه آمده است، اوبراین ضمن تأکید بر تمایل واشنگتن برای آنالیز موضوع مذکور در اسرع وقت، اعلام نمود، آمریکا و ترامپ از دولت انتقالی تا زمان تحقق دموکرسی پایدار در سودان حمایت می نمایند و ترامپ تمایل دارد در راستای منافع کشورهای مصر، سودان و اتیوپی در مورد ساخت سد النهضه روی رود نیل، یک ساختار مورد توافق ارائه دهد.

دولت آمریکا ششم اکتبر 2017 تحریم های مالی و تجاری را که از سال 1997 بر سودان اعمال نموده بود، لغو کرد اما نام سودان همچنان در لیست کشورهای حامی تروریسم آمریکا است. نام سودان از سال 1993 به دلیل میزبانی از اسامه بن لادن، سرنموده سابق القاعده در این لیست درج شده است.

از اهداف اصلی سفر حمدوک به واشنگتن، اقناع مسؤولان آمریکایی برای حذف نام کشورش از لیست مذکور است.

نخست وزیر سودان در این نشست بالا بردن سطح نمایندگی دیپلماتیک میان دو کشور را اقدامی برای تقویت روابط دوجانبه دانست.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه از توافق کشورش و سودان برای مبادله سفیرانشان پس از گذشت 23 سال از قطع روابط میان دو کشور خبر داده بود.

همچنین طبق بیانیه دیگر وزارت خارجه سودان، نخست وزیر این کشور در سفرش به آمریکا با دیوید مالپاس، رئیس آمریکایی بانک جهانی با حضور مشاوران ارشد وی ملاقات کرد و مالپاس گفت، با صندوق بین المللی پول به منظور حمایت از سودان و معافیت وام های سودان در حال رایزنی است و بانک جهانی نیز یک صندوق اعتبار برای حمایت از شبکه های تأمین اجتماعی سودان ایجاد خواهد نمود.

حمدوک نیز در این ملاقات بر ضرورت معافیت وام های سودان توسط بانک توسعه آفریقا و حمایت از این کشور به منظور معافیت همه وام های خود به ارزش بیش از 45 میلیارد دلار تأکید کرد.

دولت حمدوک از ماه اوت قدرت را در سودان به دست گرفته و از زمان برکناری عمر البشیر، جمهور سابق این کشور توسط ارتش نخستین دولت در سودان به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 612

به "تمایل واشنگتن برای حذف نام سودان از لیست تروریستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمایل واشنگتن برای حذف نام سودان از لیست تروریستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید