بالاترین افزایش بهای نفت در یک روز از سال 1991 ، پیامدهای حمله به عربستان ادامه دارد

به گزارش مینی نت، افزایش 20 درصدی بهای نفت در ابتدای معاملات نفتی بازارهای آسیا، شدیدترین رشد بهای نفت در یک روز از سال 1991 میلادی تا کنون بوده است.

بالاترین افزایش بهای نفت در یک روز از سال 1991 ، پیامدهای حمله به عربستان ادامه دارد

به گزارش ایرنا، رسانه های غربی امروز (دوشنبه) گزارش دادند که در ابتدای معاملات نفتی این روز در بازارهای آسیا، قیمت نفت خام آمریکا تا 15 درصد و نفت خام برنت تا 20 درصد بالا رفت. هر چند این افزایش قیمت در ساعات بعد مقداری فروکش کرد اما این رقم نشانگر بالاترین میزان افزایش یکباره بهای نفت طی تقریبا دو دهه اخیر بود.

این افزایش در پیامد خارج شدن پنج میلیون و 700 هزار بشکه فراوری نفت روزانه عربستان از بازار، پس از حملات به تأسیسات نفتی این کشور است که پنج درصد فراوری دنیای را در بر می گیرد.

تارنمای شبکه یک تلویزیون آلمان (ARD) با اشاره به این مطلب از کاهش ارزش شاخص بورس ها در آسیا، اروپا و آمریکا اطلاع داد.

بر این اساس در معاملات امروز شاخص دکس آلمان با 0.6 درصد کاهش به 12 هزار و 388 واحد تنزل کرد. این در حالی است که این شاخص طی هفته گذشته با روندی افزایشی روبرو بوده و به 12 هزار و 494 واحد رسیده بود.

پس از فروکش کردن افزایش ناگهانی بهای نفت در روز دوشنبه، قیمت نفت برنت حدود 10.66 درصد و قیمت نفت شاخص آمریکا حدود 9.48 درصد نسبت به قیمت های روز آدینه افزایش یافت و به ترتیب به 66.64 دلار و 60 دلار رسید.

این در حالی بود که اوج گیری قیمت نفت بر بازارهای بورس آسیایی و قیمت بنزین آمریکا تأثیر منفی گذاشت؛ بورس ژاپن روز دوشنبه تعطیل است، اما بورس هنگ کنگ 1 درصد و بورس سنگاپور 1.6 درصد با افت شاخص روبرو شد.

از سوی دیگر افزایش بهای دنیای نفت موجب افزایش بهای نفت در آمریکا شد به طوری که قیمت بنزین در آمریکا با 10 درصد افزایش به 2.75 دلار در ازای هر گالن رسید.

پالایشگاه های غرب آمریکا که با خطوط لوله دسترسی به مناطق نفتی کشور مانند تگزاس ندارند، آسیب بیشتری دیده اند. بر اساس آمارها، سواحل غربی آمریکا مانند ایالت کالیفرنیا طی ماه های گذشته، روزانه حدود 380 هزار بشکه نفت از عربستان وارد نموده اند.

خبرگزاری رویترز می نویسد قیمت بنزین در آمریکا احتمالاً در روزهای پیش رو باز هم افزایش یابد. هنوز معلوم نیست عربستان تا چه زمانی قادر به احیای فراوری نفت خود باشد، اما مقامات ریاض گفته اند کوشش می نمایند روز دوشنبه دو میلیون بشکه از 5.7 میلیون بشکه ای که فراوریش متوقف شده را احیا نمایند.

عربستان و آمریکا گفته اند برای جلوگیری از کمبود نفت در بازارهای دنیای مقداری از ذخایر راهبردی نفت خود را راهی بازار خواهند کرد. عربستان حدود 188 میلیون بشکه و آمریکا 650 میلیون بشکه ذخایر استراتژیک نفت دارند.

طبق آمارهای رسمی ذخایر نفت استراتژیک کشورهای ثروتمند دنیا حدود 2 میلیارد بشکه است، اما استفاده از این ذخایر می تواند تأثیر منفی بر قیمت نفت داشته و آن را باز هم افزایش دهد، چرا که بسیاری از دلالان نفتی با این تصور که کمبود نفت کوتاه مدت نیست، شروع به خرید هر چه بیشتر نفت خواهند کرد و تقاضا افزایش خواهد یافت.

در همین حال نشریه تخصصی پلاتز پیش بینی نموده است که احتمالاً قیمت نفت برنت باز هم افزایش یافته و به 70 دلار برسد.

کارشناسان می گویند شدت تخریب ها در عربستان بالا بوده و آن را می توان با حمله موشکی صدام حسین به تأسیسات عربستان در دهه 1990، هنگامی که جنگ با کویت شروع شد، مقایسه کرد، در آن موقع قیمت نفت طی چند روز حدود دو برابر شد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 358

به "بالاترین افزایش بهای نفت در یک روز از سال 1991 ، پیامدهای حمله به عربستان ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالاترین افزایش بهای نفت در یک روز از سال 1991 ، پیامدهای حمله به عربستان ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید