بازگشت سازمان های بین المللی به مناطق ناآرام سودان

به گزارش مینی نت، شورای حاکمیتی سودان با گروه های مسلح این کشور توافق کرد که فعالیت سازمان های بین المللی بشردوستانه در مناطق درگیری و جنگ زده این کشور از سرگرفته شود.

بازگشت سازمان های بین المللی به مناطق ناآرام سودان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در زمان حاکمیت نظام عمرالبشیر بر سودان فعالیت سازمان های بین المللی بشردوستانه در مناطق جنگی این کشور متوقف شد، اما با سرنگونی این نظام و تشکیل دولت انتقالی در سودان، این دولت با گروه های مسلح وارد مذاکره شد که بر اثر آن، دو طرف درباره ساختار مذاکرات صلح به توافق رسیدند و قرار شد گروه های مسلح در شورای حاکمیتی نماینده ای داشته باشند.

عضو شورای حاکمیتی سودان گفت: این شورا با گروه های مسلح توافق کرده است تا سازمان های بین المللی فعال در عرصه یاری های بشردوستانه را بار دیگر به مناطق درگیری و جنگ زده در سودان بازگرداند تا آنها فعالیت خود را از سربگیرند.

محمد حسن التعایشی که در نشست آینده صلح در سودان سخن می گفت، با اشاره به نشست صلح جویا گفت: نظام پیشین خارطوم ده ها نشست با گروه های مسلح سودانی برای خاتمه دادن به جنگ داخلی برگزار کرد، اما این نشست ها هیچ دستاوردی به همراه نداشت. دولت انتقالی خارطوم با برگزاری یک نشست در پایتخت سودان جنوبی توانست گام اساسی در جهت تحقق صلح در کشور بردارد.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، وی اضافه کرد: مقامات خارطوم با نمایندگان گروه های مسلح در جوبا توافق کردند، سازمان های بین المللی فعال در عرصه بشردوستانه که در زمان عمرالبشیر از مناطق درگیری بیرون رانده شده بودند، بار دیگر به این مناطق بازگردند و یاری های خود را به مردم جنگ زده از سربگیرند و ما تمام تلاش خود را برای برقراری صلح و امنیت در کشور به کار خواهیم بست.

در سال 2009 نظام عمرالبشیر 13 سازمان بین المللی فعال در عرصه یاری های بشردوستانه را به اتهام جاسوسی برای بیگانگان از سودان بیرون راند. این سازمان ها در منطقه دارفور واقع در غرب سودان فعال بودند. این اقدام عمرالبشیر بعد از آن صورت گرفت که دادگاه بین المللی کیفری لاهه او را به ارتکاب جنایات جنگی در دارفور متهم کرده بود.

این عضو شورای حاکمیتی با مهم ارزیابی کردن توافقات نشست جوبا شرح داد: بیانیه جوبا ارکان صلح در کشور را پی ریزی کرد و شرکت کنندگان در آن معتقدند بودند: اگر در شرایط کنونی به صلح دست نیابیم، نسل های آینده فرصت دستیابی به صلح را هرگز پیدا نخواهند کرد.

وی با اشاره به تشکیل دولت انتقالی و اعلامیه قانون اساسی گفت: بر اساس مذاکرات صلح دولت خارطوم با گروه های مسلح امکان ایجاد تغییر در سند اعلامیه قانون اساسی و دولت انتقالی وجود دارد.

این عضو شورای حاکمیتی از کشورهای دوست سودان در مجامع بین المللی و منطقه ای خواست که خارطوم را در برقراری صلح و ثبات در سودان یاری دهند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 347

به "بازگشت سازمان های بین المللی به مناطق ناآرام سودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت سازمان های بین المللی به مناطق ناآرام سودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید